søndag 5. februar 2012

Velkommen inn!

Ved inngangsdøren er det et lite bed.
Det er i sørveggen, så det er her snøen smelter først om sommeren. Her har jeg plantet masse vårløk!

Etter at Allium og tulipaner er blomstret av, kommer Akeleiene og overtar. Jeg sådde første året vi bodde her, og siden har de selvsådd seg - i stadig nye farger, det er jo noe av det morsomme med akeleier! Og så er de jo så villige, i hvert fall i leirejorden her.

Men brått er det slutt - da er stokkrosenes blader store nok til å skule visnende vårløk og akeleieblader. (Jeg pleier å klippe ned akeleien etter blomstring, da kommer det nye, friske blader. Men jeg vet ikke om planten har så godt av det...)

Stokkrosene er også ute på frierføtter til hverandre, så de kommer i stadig nye farger! De opprinnelige var vinrøde og sorte - i fjor kom det noen i en nydelig, dyprød farge. Jeg samlet frøene, men man vet jo aldri hvilken farge som kommer!

Da vi flyttet inn, sto det en stor, nydelig klatrerose her, men den særdeles kalde vinteren i fjor tok helt knekken på den. Hadde ikke hjerte til å grave opp roten i fjor, så jeg har jo et ørlite håp! Men sørveggen er jo ikke den beste plasseringen for en klatrerose, ettervinterens kalde netter og varme stråler fra solen om dagen gir for store svingninger. Selv om jeg dekket den til for solen, måtte den altså gi tapt til slutt.



3 kommentarer:

  1. Takk for hyggelig kommentar inne hos meg. :)

    Jeg er nok litt som deg, for det er få gule blomster i hagen min, iallefall knall gule. Ikke fordi jeg ikke liker gult, men jeg har så mye som er rosa, lilla og blått. ;)

    SvarSlett
  2. Jeg kom bare lige forbi.
    Gode billeder. Smukke blomster.
    Tak for kigget.

    SvarSlett
  3. Så hyggelig!
    Takk for besøket og kommentar!

    SvarSlett