torsdag 16. februar 2012

Staudebedet I: Om gåselabb /skvallerkål og roser

I staudebedet langs terrassen er det en salig blanding av planter.
Denne rosen har jeg vist før,
den står rett til venstre for en stor barlind, Taxus
som jeg med ujevne mellomrom prøver å få i en slags form ved hjelp av hagesaksen.

Det ble litt for lite luking sommeren 2012, 
med en liten som akkurat har lært å gå 
blir det fort travelt å være ute!
Så i fjor måtte jeg ta et skikkelig oppgjør med gåselabben, 
som prøvde å overta styringen i denne delen av bedet.
Jeg gravde vekk det jeg fant, lot så jorden ligge bar en ukes tid, 
og drog opp de jordstenglene som da hadde prøvd seg med å sende opp skudd igjen.
Deretter la jeg mørk markduk, tanken er at den skal ligge der i to år og på den måten skal gåselabben gi opp.
Vet ikke om det virker, man skal vel egentlig bruke plast, men jeg liker ikke å grave ned - eller rettere sagt, jeg liker det ikke når jeg graver opp gammel plast i hagen!

I denne delen av bedet ble det, naturlig nok, sådd sommerblomster og planet stauder som ikke trenger så dyp jord, f eks halville Margeritter. Etter høstens staudeinnkjøp puttet jeg også en Veronica og andre stauder her, er spent på hvordan de har klart seg.
Langs terrassekanten står Strandnellik og Hageblåpute. Og noe som jeg har dratt opp i mors og Storesøsters hage... 

2 kommentarer:

  1. Staudebedet ser flott ut :) Og om ikke så lenge gror det og spirer det igjen. Det er noe å se frem til :)

    Takk for besøk og kommentar på bloggen min. Rosegroblad-planten min har jeg kjøpt i planteutsalget til Urtehagen i Rygge. Jeg vet ikke om andre steder den er å få tak i.

    Ha det godt!

    SvarSlett
  2. Oi, høres ut som om jeg må en tur til Rygge!

    God helg!

    SvarSlett